Barbara Wiśniewska wyreżyseruje pierwszą operę o Warszawie. Premiera dzieła z librettem Beniamina Bukowskiego i muzyką Cezarego Duchnowskiego odbędzie się we wrześniu przyszłego roku, z okazji 80-lecia rozpoczęcia odbudowy stolicy po II wojnie światowej. Muzykę wykona Sinfonia Varsovia.
Libretto opery na motywach głośnej i nagradzanej książki Grzegorza Piątka “Najlepsze miasto świata. Warszawa w odbudowie 1944–1949” napisał Beniamin Bukowski. Główną bohaterką opery uczynił Warszawę – zniszczoną i odbudowywaną, oglądaną oczami dwóch kobiet: architektki Biura Odbudowy Stolicy i amerykańskiej dziennikarki. Autor libretta wzorował je na postaciach Heleny Syrkusowej (1900–1982), sekretarz generalnej Naczelnej Rady Odbudowy Warszawy, oraz Anne Louise Strong (1885–1970), urzeczonej komunizmem amerykańskiej reporterki, która obserwowała odwrót nazistów z okupowanej Polski i zdawała relację z początku odbudowy kraju, wciągniętego w orbitę Związku Radzieckiego.
Reżyserka-warszawianka
Rada projektu “Opera o Warszawie” powierzyła zadanie przygotowania inscenizacji reżyserce Barbarze Wiśniewskiej. To absolwentka reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej, a obecnie jej wykładowczyni. Doświadczenie zdobywała u boku takich artystów, jak Katie Mitchell, Christopher Alden i Ushio Amagatsu. Od 2012 współpracuje z Mariuszem Trelińskim jako asystentka oraz reżyserka wznowień jego spektakli w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Palau de les Arts Reina Sofía, Theater an der Wien czy Narodní Divadlo Státní Opera.
Współczesna Warszawa to miasto, które cienką warstwą gruzu i nową zabudową przysypało żywą, pulsującą ranę. Pod spodem płynie lawa, ropa przerobiona z ciał poległych oraz zaginionych w piwnicach, z których nigdy nie udało się uciec, rozstrzelanych i zapomnianych. Codziennie chodzimy po trupach
- napisała w projekcie konkursowym Barbara Wiśniewska. Przyznaje, że praca nad inscenizacją opery o odbudowie ma dla niej wymiar osobisty
Emanacja tej traumy ma większą siłę, gdy mieszka się tu od urodzenia, żyje w tym mieście od zawsze
Pod kierunkiem Barbary Wiśniewskiej nad wystawieniem opery pracować będą: Bassem Akiki (dyrygent), Natalia Kitamikado (scenografia), Marcin Cecko (dramaturgia), Emil Wysocki (kostiumy), Maćko Prusak (choreografia), Aleksandr Prowaliński (światło), Bartek Macias (projekcje) i Mateusz Stępniak (charakteryzacja).
Wystawienie opery planowane jest na otwarcie sezonu 2025/26 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, które będzie jednocześnie inauguracją 67. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 80. rocznicę rozpoczęcia odbudowy Warszawy. Muzykę wykona Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akikiego.