null

Kapela Maliszów i Mari Kalkun (Estonia) – 18. Festiwal Skrzyżowania Kultur

Drukuj otwiera się w nowej karcie
11.09.2022 16:00 - 11.09.2022 19:00
Dziecięcy rysunek przedstawiający kolorowych ludzi w kolorowych ubraniach tańczących i bawiących się wspólnie. Na górze tekst: "18. Festiwal Skrzyżowania Kultur w Warszawie, Teatr Dramatyczny 9-11 Września".
18. Festiwal Skrzyżowania Kultur

W programie tegorocznej, 18. edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, tradycyjnie już pojawią się zespoły z różnych kontynentów naszego globu. Zobaczymy artystów z Włoch, Grecji, Białorusi, Ukrainy, Estonii, a także Mali czy Korei Płd. Nie zabraknie również akcentów polskich.

Kapela Maliszów

Męcina Mała to malownicza wioska w Beskidzie Niskim, niegdyś na granicy osadnictwa polskiego i rusińskiego. Kilka lat temu powstała tam jedna z najbardziej znanych polskich folkowych kapel, która szturmem zdobyła krajowe i zagraniczne sceny.
Kapelę Maliszów założył multiinstrumentalista i twórca instrumentów Jan Malisz wraz z rodziną, po czym skład wykrystalizował się do Jana i jego dzieci – skrzypka Kacpra oraz wokalistki i bębnistki Zuzanny. Skrzypce i baraban to instrumenty rodzinne, które zespół odziedziczył po ojcu Jana Malisza, Józefie, który to przekazał synowi podstawy gry na wielu instrumentach obecnych w rodzinnym domu. Muzycy grają też na instrumentach wykonanych przez Jana w jego pracowni, w której oprócz skrzypiec i bębnów powstają także liry korbowe, nyckelharpy i moraharpy.

Mari Kalkun

Intymna dźwiękowa podróż przez bałtyckie lasy i mroźne krainy – Mari Kalkun, jedna z wiodących postaci współczesnej estońskiej sceny folkowej, łączy muzykę korzeni z osobistą wypowiedzią i innowacyjnym pisaniem piosenek. Jej teksty w języku estońskim i Võro zagłębiają się w relacje między człowiekiem, życiem i naturą.
Muzyka Mari Kalkun, choć śpiewana przez artystkę w języku zrozumiałym dla niewielu, tworzy medytacyjną i intrygującą atmosferę dotykającą wielu emocji. Jej oszczędne instrumentalne aranżacje bazują głównie na dźwięku kannel – tradycyjnej estońskiej cytry. Dzięki temu na pierwszym planie pozostaje głos Kalkun, jednocześnie melancholijny i radosny, delikatny i opanowany. Mari przyznaje, że bardzo ważne jest dla niej o kim i o czym śpiewa - wiele jej piosenek jest poświęconych bliskim osobom lub przełomowym momentom w życiu, takim jak narodziny, śmierć czy ślub. Celebrują także czyste piękno codzienności, dlatego korzysta często z tekstów stworzonych przez lokalnych poetów, opisujących wiejskie życie, historie i krajobrazy.

źródło: Festiwal Skrzyżowanie Kultur

Sprawdź lokalizację na mapie

Trwa wczytywanie mapy. W przypadku problemów proszę wyczyścić ciasteczka.

map-oracle@1.0.0/js/MapOracleMap.es as MapOracleMap