null

Teatr bardzo osobisty - znamy program 44. WST

Drukuj link otwiera się w nowej karcie
Plakat Warszawskich Spotkań Teatralnych
Warszawskie Spotkania Teatralne

Szesnaście spektakli w wykonaniu dziewięciu zespołów teatralnych, etiudy studenckie i projekty multimedialne. Warsztaty, spotkania, taniec i zabawa. Wszystko to podczas Warszawskich Spotkań Teatralnych, które odbywać się będą od 18 maja do 1 czerwca. Doroczny przegląd tego, co najciekawsze w polskich teatrach, jest współfinansowany przez m.st. Warszawę.

W tym roku na trzech scenach (Duża i Mała w Teatrze Dramatycznym im.G. Holoubka i w Scenie Przodownik) zobaczymy aż szesnaście przedstawień. Między innymi głośny apel o legalizację eutanazji, czyli „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” w reżyserii Mateusza Pakuły, jeden z najważniejszych polskich spektakli 2023 roku, koprodukcję Teatru Żeromskiego w Kielcach i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie. O potrzebie odnalezienia sensu w doświadczeniu śmierci opowiada również „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w reżyserii Małgorzaty Wdowik z Teatru Pantomimy we Wrocławiu - wizualna, plastyczna podróż przez świat widziany oczami pogrążonego w żałobie dziecka. Dwa głośne przedstawienia pokaże Narodowy Stary Teatr w Krakowie: poświęcony wyniszczającej sile uzależnienia „Pewnego długiego dnia” w reżyserii Luka Percevala oraz „Genialna przyjaciółka” w reżyserii Eweliny Marciniak, zmysłowa opowieść o kobiecym dojrzewaniu. 

Trudne tematy

Tematów jak zawsze dostarcza polska historia: inspirowany międzywojenną biografią Eugeniusza Steinbarta „Dobrze ułożony młodzieniec” w reżyserii Wiktora Rubina z Teatru Nowego w Łodzi porusza temat nienormatywności płciowej. Próby rekonstrukcji tragedii, która wydarzyła się w 1948 roku na Jeziorze Gardno, podejmują się twórcy obsypanej wyróżnieniami i nagrodami „Małej piętnastki” w reżyserii Tomasza Mana z Teatru Nowego w Słupsku, a będący hołdem dla więźniarek obozów koncentracyjnych „Nocny portier. Doświadczenie” w reż. Seba Majewskiego z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu sięga po spowity do dziś ogromnym tabu temat obozowych domów publicznych. 

W rytm muzyki techno

„Mój pierwszy rave” Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana  przenosi publiczność do pulsującej techno Łodzi z lat ’90. Z kolei o nieoczywiste, ale zarazem bardzo wyraźne związki polsko-rumuńskie pytają twórcy „Ostatnich dni Eleny i Nicole Ceausescu” w reżyserii Wojciecha Farugi z Teatru Polskiego w Bydgoszczy oraz „Opowieści babć szeptanych córkom przez matki” w reżyserii Gianiny Carbunariu z Teatru Współczesnego w Szczecinie. Gruba i Głupia (Patrycja Kowańska i Dominika Knapik) mocno i bez żadnych zahamowań zapytają w sztuce „Very funny” o sam teatr, panujące w nim stosunki pracy i o własny los artystek-freelancerek.   

Młodzi na scenę

Po raz kolejny warszawska Scena Przodownik na Mokotowie będzie miejscem prezentacji najciekawszych etiud studenckich, odbędzie się tam także Przegląd Małych Form Filmowych - pokaz prac studentów pracowni multimedialnych uczelni z całego kraju. Warszawskie Spotkania Teatralne to także rozmowy z twórcami i twórczyniami, w programie są też warsztaty, kolejna odsłona slamu dramaturgicznego oraz koncerty i nocne imprezy w Kulturalnej. 

Program 44. WST jest dostępny na stronie Warszawskich Spotkań Teatralnych.
 

Zobacz galerię (4 zdjęć />)
Scena ze spektaklu
Scena ze spektaklu